onsdag 28 december 2011

Öland, Kalmar och Vida Arena på 1½ dygn


Igår åkte vi som sagt till stugan på Öland för att få se hur fint det har blivit och mysa lite. Jag tog massa bilder som jag planerar att lägga upp inom en inte alltför avlägsen framtid. På vägen hem idag stannade vi i Kalmar för att spana in mellandagsrean så jag passade på att få en Linköpings-dos och träffade Kalmars finaste (fd) invånare Linnéa! Tag vare hennes expertis hittade vi stadens mysigaste fik och åt asgoda mackor o paj, och sedan lyckades vi shoppa lite också. Nya jeans till mig – yeay!

Ikväll har jag följt med Johans familj och kollat på hockey, Lakers – Linköping. Jag trodde att jag skulle tycka det var askul och var väldigt spänd på att se arenan dessutom. Första perioden var Lakers överlag ganska dåliga, de såg nervösa, loja och lite nonchalanta ut. Till andra perioden ryckte de upp sig och spelade stundtals riktigt bra med många snygga inspelningar framför motståndarens kasse samt ett friläge som resulterade i mål. Därefter var jag hungrig och trött på hockey. Även om de spelade bra i tredje också så var det sällan mer än en passning på raken som gick fram, alla åkte runt och såg nonchalanta ut och jag insåg varför jag tycker så mycket mer om innebandy.

Nu kommer en liten utläggning om varför jag inte tycker om hockey, så för alla icke-intresserade rekommenderar jag att ni scrollar ner/tittar in igen en annan dag ;)

Hockey är en sport som ska vara en riktigt kämparskott, men trots det ser  det ut som de knappt tar i när de skjuter. Tydligen är hockey en teknisk sport, trots det studsar mest pucken fram och tillbaka och nio gånger av tio (uppskattar negativa-josefine) tappar spelaren pucken efter att ha lyckats finta bort motståndaren. Hallå?! Mer än två passningar på raken är fruktansvärt ovanligt (i alla fall de gånger jag har kollat på hockey och det här är faktiskt inte min första match) och jag kan tycka att det ska man väl ändå kunna genomföra? Dessutom ska hockeyspelare vara så jäkla hårda och tuffa, men de är bara förvuxna, hormonstinna tonårspojkar som ska mucka med allt och alla och bara vill ha någon att slåss med. De gnäller när domaren blåser emot dem och ännu mer när de själva blir tacklade.

Nu låter det som att jag hatar hockey, så är verkligen inte fallet. Det kan vara väldigt underhållande, men inte i en 1-1 match som slutar i en mållös förlängning och straffar. Tilläggas kan att av dessa straffar satt en av sex och i alla fall tre av dom var i min mening riktigt sopiga.

Tacka vet jag innebandy och Calebsson.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar