måndag 15 september 2014

Skitval

Dagen efter valet då Sverigedemokraterna fick 13% och blev Sveriges tredje största parti. Hela dagen har valet diskuterats, men jag kan ändå inte fatta det. Vad gör vi nu? Hur ska vi få folk att inse vad de sysslar med, när alla rapporter om hur partiet skämmer ut sig inte biter?

Ska jag berätta om att jag bor i en av Linköpings invandrartätaste stadsdelar? Hur majoriteten av personalen jag mött på vårdcentralen pratar svenska med en brytning som vittnar om en uppväxt i ett annat land? Hur jag har blivit Så mycket bättre bemött på vårdcentralen här, än den hemma i Småland där inga åkommor någonsin togs på allvar och majoriteten av personalen var etniskt svensk? Och att den enda personen på vårdcentralen här som inte verkar sköta sitt jobb, är en av de få etniskt svenska?

Ska jag berätta om att jag bor i ett lägenhetshus där jag flertalet gånger i veckan möter kvinnor i slöja, eller utbytesstudenter som ibland pratar engelska, ibland språk jag ej kan identifiera, men att den Enda störiga grannen jag har är den etniskt svenska gitarrspelaren i lägenheten bredvid som aldrig sjungit en sång halvhjärtat, ens på måndagsnätter?

Ska vi börja prata om alla fantastiska pizzabagare, de trevligaste och pratgladaste människorna i hela service-Sverige?

Jag kan fortsätta att rada upp exempel, men helt ärligt tycker jag fan inte att det ska behövas. Det är inte värdigt ett land som Sverige att föra en diskussion om andra människor på den nivån. Är du över 18 år gammal och klassas som vuxen borde du också förstå att Alla Människor Är Lika Mycket Värda. Bara för att vi har haft turen att födas i Sverige är vi inte ett dugg bättre än några andra. Människor som kommer hit i flykt från hemländer med krig eller länder som inte accepterar deras tro eller läggning, ska inte behöva försvara sin existens eller rätt att vara här. De har redan flytt en gång, hur fan kan ni ens tänka tanken att tvinga dom att fly igen?

För Guds skull Sverige, börja bete er som folk!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar