söndag 3 augusti 2014

En son

När jag skaffar barn hoppas jag att jag får en son. Varför då?

Jo, för jag vill lära honom att respektera kvinnor. Att alla människor är lika mycket värda oavsett kön, religion, etnicitet, sexualitet, hudfärg osv.

Jag vill lära honom att ta plats, men inte på bekostnad av andra.

Jag vill lära honom att vara stark, men att det är okej att gråta.

Jag vill lära honom att visa känslor utan att ta till våld eller förklädda förolämpningar, att ha meningsfulla relationer med alla sorters människor.

Jag vill lära honom empati och uppmuntra honom att öva upp sin koncentrationsförmåga, som så många flickor gör idag medan killarna uppmanas att härja runt.

Jag vill lära honom att hjälpa andra, utan en pliktkänsla att beskydda de som anses svagare. Och jag vill lära honom att inte döma ut människor som inte är som honom som svagare. Att allas åsikter är lika mycket värda och att aldrig ställa sig över någon annan.

Jag vill lära honom att ett nej är ett nej. 

Varför är det här så viktigt?

För att det är inte genom att lära flickor att klä sig eller bete sig på ett visst sätt vi får ett jämställt samhälle. Det är inte genom att peppa kvinnor in i mansdominerande yrken vi får ett jämställt samhälle. Det är genom att förändra mäns attityd till kvinnor, andra medmänniskor och sig själva. Först när vi ändrar inställningen hos de som sitter på den största makten kan vi få ett jämställt samhälle, och just nu känns det som att vi måste börja från början.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar