söndag 21 september 2014

Varför kvotering behövs

Just nu tänker jag mycket på feminism och jämställdhet, säkert för att jag följer många förespråkares bloggar och på Twitter. Jag har själv tidigare varit väldigt tveksam till kvotering, just för att jag har tänkt att det inte kommer underlätta för kvinnliga chefer att bli inkvoterade utan snarare att de skulle bli misstrodda. Jag har dock kommit till insikten att vi kommer aldrig nå jämställdhet på denna (och många andra) punkt om inte något görs, och idag kom jag på ett extremt pedagogiskt exempel som förklaring på varför kvotering behövs.
 
För det första kan jag bara säga att det kvoteras redan idag, om än undermedvetet. Män blir inkvoterade just för att de är män, så egentligen handlar en uttalad kvotering snarare om att eliminera den befintliga. Nu vet inte jag de exakta siffrorna, men låt oss anta att det i dagsläget är 80% män på ledande positioner i företag i Sverige (jag gissar på fler). De flestas motargument mot kvotering är att det då kommer bli svårare för män att få chefsposter (buhu) eftersom det finns fler kompetenta män. Jag köper inte detta argument utan ser det som ett sätt att försöka värna om de privilegier som finns. Jag vill därför exemplifiera problemet på följande sätt:
 
Låt oss tänka oss en förskolesituation där ett av de första barnen på plats är en pojke. Eftersom han är själv kan han lätt roffa åt sig 80% av legot att leka med. Lite senare kommer även en flicka och vill leka med lego, och hävdar då sin rätt till hälften av leksakerna. Pojken vill inte alls dela med sig utan anser att eftersom han var först på plats har han rätt till legot, och det blir ju inte alls lika kul för honom att endast leka med 50% av bitarna. Att flickan bara får 20% om han inte delar med sig är faktiskt inte hans problem, han var ju först.
 
Förstår ni vart jag vill komma? Bara för att det finns mest manliga ledare i Sverige så betyder det inte att ni har rätt att fortsätta vara flest, eller att gnälla på att det blir svårare för er att nå toppen om kvinnor få lika stor del av kakan.
 
Det är dags att lämna sandlådan Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar