tisdag 23 oktober 2012

Aldrig nöjd, jag blir aldrig nöjd

Tänk vad fort det kan gå, med betyghets och krav på sig själv. Hela den här mattekursen har jag varit inställd på att kugga tentan, redan för en månad sen kollade jag upp när omtentan gick, för jag har inte fattat något och jag vet att ca 60% kuggar den första gången de skriver. Och nu har jag tentapluggat i en vecka, innan dess lärde jag mig dubbel- och trippelintegralers alla knep och jag har pendlat mellan hoppet att jo, kanske jag klarar tentan i alla fall, och känslan av att det inte ens är någon idé att gå dit och skriva den.

Igår var det dags, och även på plats pendlade jag mellan lycka och förtvivelse, men när jag efter tre timmar kände att Nää, nu finns det inte mer jag kan göra, jag kan inte räkna om samma uppgift hur många gånger som helst, så kändes det ändå ganska bra. Efter mycket velande kollade jag lösningsförslaget som kom upp lite senare och jag är nu ganska säker på att jag har klarat tentan. Varför är jag då inte nöjd?

För att jag är SÅ nära en fyra. Det är inte alls osannolikt att jag når poänggränsen för en fyra, kanske till och med över den, men jag kommer inte ha fyra så kallade godkända uppgifter. Ni förstår, MAI anser att man dels ska få ett visst antal poäng för ett visst betyg (8/11/14 för 3/4/5), dels ska man ha en viss mängd godkända uppgifter, alltså uppgifter man får minst två av tre poäng på (3/4/5 för 3/4/5). Och har man inte rätt svar kan man inte få mer än en poäng på en uppgift. Man kan alltså sitta och ha löst en tre-poängsuppgift av tämligen avancerad matte, gjort i princip allt rätt men satt fel gränsvärde någonstans vilket givetvis leder till följdfel och även om tillvägagångssättet är rätt hela vägen får man bara ett poäng, för man får ju inte rätt svar.

Till saken hör att våran föreläsare och tillika examinator är ny, så vi vet inte hur strängt han rättar. Men om jag har otur kan jag få 13 poäng på tentan, två poäng över gränsen för en fyra alltså, men ändå bara en trea för att jag inte har fyra godkända uppgifter. Det kan också sluta med att jag bara får 9 poäng, och i sådana fall känns väl en trea ganska bra, men om fall ett inträffar kommer det bli protester.

Nu ska jag iväg och plugga inför nästa tenta, tack och hej!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar